marți, 9 august 2016

Parabola tatălui risipitor

Foto: Toma Caragiu în filmul "Tatăl risipitor" (1974)



A fost odată un tată, care a plecat de acasă luând cu sine agoniseala familiei, lăsându-și copiii și soția singuri și lipsiți. După mulți ani petrecuți printre străini, a fost copleșit de singurătate și de dor, și s-a întors acasă. Pe drum a aflat că soția sa căzuse la pat din pricina sărăciei lucii și a mâhnirii neconsolate. Apropiindu-se de casă a întâlnit pe niște copii sălbăticiți, murdari și plini de bube. I-a întrebat și a aflat că aceștia sunt chiar copiii lui lăsați de izbeliște. L-a podidit plânsul. A căzut în genunchi înaintea lor și i-a cuprins cu multă dragoste, cerându-le iertare pentru nestatornicia sa. Copiii la început s-au tras înapoi temându-se de el și neputând comunica în niciun fel, dar mai apoi, înduioșați de sincera lui căință, l-au cuprins și ei cu bucuria regăsirii. Acasă a găsit-o pe soția lui, căreia i-a cerut iertare cu lacrimi și pe care a îngrijit-o din acel moment cu multă dedicare până ce i-a revenit sănătatea dintâi. După multe strădanii, omul a reușit să-și îndrepte greșeala, îmblânzind sălbăticia din inima copiilor săi prin muncă susținută, răbdare neclintită și blândețe statornică, cultivând în ei și culegând în final roadele iertării și ale dragostei.

Tatăl este aici omul care a fost rânduit de Dumnezeu să fie ca un părinte al tuturor făpturilor, stăpânirea asupra creației fiind darul unei călăuziri părintești spre părtășia la harul și slava lui Dumnezeu. Copiii sunt făpturile naturii cele sălbăticite în urma căderii omului, de care omul, odată cu schimbarea minții (metanoia), se apropie înțelegând că el însuși este pricina căderii și sălbăticirii lor și că are nevoie să-și asume cu dragoste menirea de părinte și nevoința răbdătoare a îmblânzirii și educării lor, pentru a le alina suspinul și a le aduce în lumina feței lui Dumnezeu, ca un adevărat preot al creației. Soția omului este însuși sufletul său (psyche), căzut la patul neputințelor, ca un paralitic, și pe care pocăința omului și harul lui Dumnezeu îl învie la viață și la acea sensibilitate ce îl poate ajuta să empatizeze cu logosul făpturilor spre o autentică purtare de grijă. Capacitatea de comunicare a naturii se dezvoltă prin relația cu omul, pe calea rodirii acestei filiații rânduite de Dumnezeu. Natura este veșnicul copil, lipsit de cuvânt, care nu se poate împlini decât prin relația cu omul care o atrage după sine, ca pe un trup extins, în părtășia cu Dumnezeu. 

Florin Caragiu

 

Niciun comentariu: