miercuri, 24 august 2016

Frumusețea lucrurilor ultime (66)


Imitația în sensul tradițional nu înseamnă copiere, în modul așa-numitei imitații-după-natură, al reprezentării naturaliste, ci, cum bine observă Hans-Georg Gadamer, implică o transformare și o personalizare. Aceasta pentru că primind imaginea celuilalt în tine și modelându-te după ea nu ești mai puțin tu, ci are loc o comunicare de însușiri ce transformă subiectul, conferindu-i o rezonanță polifonică. Sinele conștient are, așadar, prin constituția sa creată după chipul lui Dumnezeu, capacitatea de a primi în sine imaginea alterității și de a o adăposti iconic, într-un mod al comuniunii ce aduce cu sine o prefacere, o transformare a ființei în direcția creșterii consistenței sale de intenționalitate euharistică, a sporirii disponibilității sale de participare liturgică la taina constituirii acelui unic „trup comun” al iubirii, vestit eclezial. Imitația, așadar, în sensul tradițional, are sensul de modelare iconică în care sinele asumă imaginea alterității, orientându-se în direcția participării la taina împărtășirii reciproce.

Florin Caragiu





Niciun comentariu: